• StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
Banner
Forside | Debat | Solcellefærger skal redde Stige Færge

Solcellefærger skal redde Stige Færge


Solcellefærge som ny Stigefærge

En både billigere og mere miljøvenlig løsning bringes nu i spil som ny kanaloverfart for Stigefærgen. Samtidig viser en dugfrisk og omfattende brugerundersøgelse, at en lukning af Stigefærgen vil skabe en markant forøgelse af bilismen i Odense.

Stige Borgerforening og Stigefærgens Venner fremlægger nu gennemarbejdede planer om at få indsat en solcellefærge i samme stil som den, der sejler mellem Silkeborg og Svejbæk - se link her:

http://www.tv2oj.dk/artikel/165382

Færgerne bygges dog af et andet og større skrog. De får plads til 11 passagerer og kommer til at minde lidt om Færgehans.

En grøn løsning fra A - Z

Færgerne er CO2 neutrale, støjfri og stort set vedligeholdelsesfri.

Der skal installeres et solfangeranlæg der forsyner både færgehus og færger med grøn CO2 neutral energi. Slutteligt udskiftes de nuværende fire færgelejer med to nye der kan klare højvande. Derved får færgen flere passagerer og samtidig sparer man penge på vedligeholdelse af ekstra to færgelejer.

De to foreninger har med det fremlagte udspil fulgt kommunens opfordring om at udarbejde og fremlægge et gennemtænkt forslag til en fremtidig drift af færgen.

"Vi forestiller os et færgelaug, der driver færgen i en eller anden form for samarbejde med Odense Kommune, siger Claus Anker, fra Stige Borgerforening.

"Færgelauget skal bestå af to solcellefærger der er lidt mindre end Færgehans. Færgerne koster cirka 400.000 kroner pr. stk., og vi håber, at enten kommunen, virksomheder eller private fonde vil hjælpe med støtte til køb af færgerne".

Han understreger, at Stige Borgerforening og Stigefærgens Venner har arbejdet seriøst og konstruktivt for at gøre løsningen så billig som muligt for Odense Kommune, samtidig med at man slår ind på en mere miljøvenlig vej:

"Vi har fundet besparelser og øgede indtægter for omkring 700.000 kroner ud af et budget på omkring 1,4 millioner. Samtidig siger vi til Odense Kommune: Her kan I få en meget miljøvenlig løsning, der er helt i tråd med den profil man gerne vil have som grøn kommune. Derfor håber vi, at kommunen nu vil tage godt imod vores udspil", siger Claus Anker.

Han henviser samtidig til en omfattende brugerundersøgelse foretaget blandt færgens passagerer, over en måned.

"Vi tror fuldt og fast på, at passagertallet kan bevares, efter at Odins Bro åbner. Det viser undersøgelsen med al tydelighed", siger Claus Anker fra Stige Borgerforening.

Passagertallet er i dag omkring 33.000 om året. Det har været støt stigende siden 2010.


Brugerundersøgelsen fastslår: Lukning af Stigefærgen skaber flere bilister!


Der kommer flere bilister på Odenses veje og færre cyklister, hvis Stigefærgen må lukke. Det viser resultatet af brugerundersøgelsen, der er foretaget fra 15. august til 14. september 2013, hvor der er foretaget 6.005 rejser med færgen. Den viser, at 79,7 % af passagererne bruger cyklen som transportmiddel.

Mange svarer, at de, hvis færgen nedlægges, vil bytte cyklen ud med bilen: 37,4 % - hvilket svarer til 131 flere bilister på Odenses veje.

62,9 procent svarer, at de ikke vil benytte Odins Bro, 78,3 procent svarer at de vil få længere transporttid.

"Hvis færgen må lukke, går Odense dermed direkte imod sin egen trafik- og mobilitetsplan, hvor hovedbudskabet er, at flere bilister skal begynde at cykle", siger Allan Milé, fra Stigefærgens venner.

"Samtidig går Odense også imod sine egne planer om, at Stige Ø skal bruges af mange mennesker. Det vil blive langt sværere for beboere på vestsiden af Odense Kanal at benytte Stige Ø. De vil komme ud på en omvej på over fem kilometer, hvis de skal benytte broen", fortsætter han.

Han henviser samtidig til, at mange i brugerundersøgelsen er kede af hvis de tvinges til at skifte cyklen ud med en bil.

"Dette ligger jo heller ikke på nogen måde i tråd med de visioner som Odense Kommune har om at være Danmarks cykelby nr. 1", siger Allan Milé.


Store dele af Odense bruger færgen

Brugerundersøgelsen påviser også, at Stigefærgen er til gavn for borgere spredt ud over hele Odense - og altså langt fra kun borgerne i Stige.

På den ene side af Odense Kanal kommer mange passagerer fra områderne omkring Otterup, Klintebjerg, Lumby, Søhus, Anderup og Stige  - på den anden fra områderne omkring Bogø, Skibhusene, Vollsmose, Seden, Agedrup, Munkebo og Kerteminde - og der pendles med færgen frem og tilbage mellem områderne.

Knap halvdelen 46,9 % af passagererne - bruger færgen i forbindelse med arbejde eller uddannelse.
56 % bruger Stige færge i forbindelse med fritid eller turisme. Mange pensionister og børnefamilier bruger færgen i forbindelse med ture til Enebærodde, Hasmark, Klintebjerg, Vigelsø og ikke mindst Stige Ø.                   
Færgen får også mange besøg af turister fra bl.a. Danmark, Frankrig og USA.


Flere bruger færgen

Det har været tydeligt, at den store omtale der har været om Stige færge i diverse medier det sidste års tid, har haft betydning for antallet af turister der vil prøve en tur med Danmarks mindste færge. Der er ingen tvivl om at færgen kan forøge sit passagertal ved simpel markedsføring.

Stige færge har haft konstant passagerfremgang siden 2010. I skrivende stund har færgen cirka 4.000 flere passagerer flere end i 2010.

En af de begrundelser som nogle politikere har været fremme med for at lukke færgen, er et faldende passagertal. Men det passer ganske enkelt ikke - tværtimod er interessen for færgen steget!

"Det vil med andre ord sige at vi med Stige færge har et offentligt transportmiddel i fremgang, færgen understøtter Odense kommunes vision om at være cykelby nr. 1, og færgen er ved at blive et nyt turistmål som tiltrækker turister fra både ind- og udland", siger Allan Milé.

Senest opdateret (Lørdag, 28. september 2013 09:27)

 

Kommentarer  

 
0 #1 Anette B. Andresen 27.-09.-2013 15:38
:lol: :P SÅDAN !!!! Hold op det er godt arbejde !!! Håber af hele mit hjerte at Odense Kommune lytter til dette !!!!
Citater
 

Tilføj kommentar


Sikkerhedskode
Opdater